Thursday 5 February 2015

Sweet Escape : Krabi - Part 2

Sambungan dari entry ni..

Khamis, 29 Januari 2015 

Tepat jam 1.30 tengahari ada so called pick up lorry datang ambil depan hotel..
Mampat giler kut dalam lorry tu...lebih muatan.. Nasib aunty from Singapore tu 
suke wat lawak... Jadinya tak berapa nak panas sangat laa...

Lebih kurang 20 minit bersesak, akhirnya kami tiba di Jetty Ao Nammao (agaknye laa, signboard x berapa nampak).. Lorry pick up droped kami di sini kemudian kena berjalan ke jeti.. jauh jugak laa..


Orang excited ni..


Posing sikit..


See, jauh kan..
Sampai di Jeti kami pun menunggu boat yang akan membawa kami meneroka Lautan Andaman..
Ni Pakej yang terkandung dalam Aktiviti 1:


7 Island & Sunset Snorkelling (Pick Up from Hotel)


-       Chicken Island (Snorkelling)
-       Si Island (Snorkelling)
-       Tup Island (Swimming)
-       Phranang Cave (Visit Cave)
-       Taming Island (Sightseeing)
-       Poda Island (Dinner & BBQ, Fire Show)
-       Seeing Plankton (Bio-luminescent Phosphor the Sea)
-       Arrive Hotel

(Package Includes: Mask & Snorkel, Life Jacket, Drinking Water, BBQ Dinner, National Park Fee, Insurance)
(What to bring: Sun Screen, Sun Glasses, Camera, Swimming Suit, Towel)


Harga

THB 1,800/pax
(By Big Boat/Speedboat)
 
Kalau lihat pada Pakej macam menarik kan? Rasa macam nak pijak-pijak jee..
Punya la lama kami menunggu Big Boat/Speedboat..lebih kurang 2 jam..


Nampak ini perempuan muka sudah talak senyum..2 jam weyy..yang datang lepas kite dah naik tapi kitorang masih tersadai..Aku pun hilang sabar.. Ade sorang pempuan yang handle kat sini.. Aku tanya pempuan tu, 'How many hour we need to be waiting here? Until all the fish splash infront our face?' pempuan tu tengok aku macam nak gaduh.. Aku suka, 2 langkah aku ke depan muka dia.. Aku tanya lagi "What happend?'.. Pastu dia panggil sorang mamat tu sambil cakap-cakap Thai.. Dia ingat aku kesah..

Sebijik Big Boat/Speedboat pun aku x nampak! Haramjadah sungguh... Pastu pempuan tu suruh kitorang naik Longtail ni... 

What The Hell!! We are paying for Speedboat/Bigboat!!

Hazab gile...dah lantai dia kayu macam nak tercabut.. Dia sumbat ramai pulak tu.. Aku menjerit kat muka dia.. 'Hello! we are paying for big boat ok not this long tail!! How come u do this to us?' dia bersuara 'ok2' itu jee.. aku memang jalan hentak kaki la sambil bagi jelingan maut! Kecik besar je aku tengok pempuan tu.. sekali dia pun ikut sekali naik dalam sampan tu.. Good! Senang aku nak terajang kau!

Sempat lagi akak aku senyum! Aku memang dah kelat r..
Eiiii...sampai sekarang rasa keseraman naik sampan ni.. tau tak sampan tu xley pergi.. Ak rasa dia macam statik je.. Tak bergerak.. Pastu dekat kaki aku dah penuh air.. Wahh, ini mengancam nyawa.. Kau ade nampak dia bagi kami safety jacket? Jubur! Mati katak tau kalau sampan tu pecah.

Hoii..Xley jadi ini macam... Nasib baik dyorang tak teruskan perjalanan.. Sekali lagi insiden.. Wahh.. Macam citer Ka Ho Na Pyaar Hai.. Kitorang kena turun dari boat dan tunggu tepi pantai sampai boat besar sampai! Haruuu!!! Macam nak sepak je muka pempuan tu.. Aku jumpa pempuan tu.. dah tak ingat aku cakap apa.. yang penting aku pressure dia gile-gile.. Aku cakap la dia nak bayar nyawa aku guna apa?? hoii.. Aku tak pernah kot berangin macam tu.. Laki aku senyap jer.. Dia cakap pempuan tu memang layak kena dengan aku..

Kesian akak aku..suar basah abis..
Tak lama pastu dy announce, sapa yang packege dengan Big Boat/Speedboat boleh naik atas sampan tu lagi sekali.. Kami berenam terus berlari naik sampan.. Dah pukul 3 lebih kot..Pukul berapa nak start aktiviti.. HANGINNN!!

Masa dalam sampan tu kire ok sikit la.. Orang tak ramai.. Mampu la sampan tu nak bergerak.. Tak lama pastu kami dipindahkan kedalam Big Boat.. Hurmm.. Lega sikit.. At least the boat is more safety..

Naik Boat ni terus dok atas! Huh..Legaaaaaaa...
So, Perjalanan kami baru bermula.. 1st Stop adalah di Poda Island.. Diberi 30 minit untuk kami ronda pulau dan mandi tepi-tepi pantai..Kami tak direct turun dari Big Boat ni tau.. Again, transfer guna sampan tadi.. rupenya dy ikat sampan tadi pada Big Boat..Hazabb..


Jeles tengok orang naik Speedboat ni..
Cantik.. SubhanAllah..
Putih sangat pasir dia..
Sekitar pulau..kebersihan sangat-sangat dijaga.. Well Done Thailand!
PODA ISLAND
Lets naik Boat again, using that sampan as a transfer..
Next Stop adalah Phranang Cave.. Ini cuma sightseeing je..
Xada apa yang menarik pun..
Lepas tu kami Get ready untuk Snorkelling..
Pulau yang pertama kitorang Snorkelling rasanya Si Island..
Then Taming Island..
Layan Gambar k..

Tak sabar sungguh laki bini ni..









Puan Dugong dah penat! Beri laluan..
Alhamdulillah dapat juga snorkelling setelah menempuh pelbagai dugaan.. heheh
Naik je dari Boat Cik Zam ajak lepak atas.. Dia ajak tengok sunset.. Cantikk.

SubhanAllah

Kenangan!
Next Stop adalah Tup Island.. we had our BBQ dinner here..
Makan jela.. Apa rasa pun redha...
Dah la makan dalam gelap..dah pukul 7 lebih kot..


Aku capture gambar ni guna Night Mode..so jadi terang.. padahal dah gelap..
Habis makan kami pun naik Boat semula..
Sejuk sangat-sangat dalam Boat waktu malam..
First time aku naik Boat waktu malam..

Aku time ni battery dah flat..
Energy level pun dah zero..
Ingatkan terus balik jeti,
Rupanya ade lagi satu Pit Stop untuyk tengok Plankton..

Tour Guide suruh kami turun dalam air untuk snorkel plankton..
Aku memang tak laa..
Jadi penonton je...
Takde pun yang turun snorkelling..
Malam dah kot..
Elak turun dalam air tak naik2 je..
Nauzubillah..

See, aku dah lalok sampai tertido dalam boat..
Alhamdulillah, kami selamat sampai di Hotel jam 9.00 malam..

Begitu lah cerita di hari pertama..
Hari kedua pula adalah sangat interesting..
Aku akan usahakan untuk bercerita esok k..

Assalamualaikum W.B.T.

No comments:

Post a Comment